Tips Sembuhkan Luka Bersalin Dengan Cepat Elak Bernanah



Apa Yang Ibu Perlu Lakukan Selepas Selamat Melahirkan Anak?

Pertama sekali panjatkan kesyukuran kerana ibu telah berjaya berjuang bermati-matian untuk melahirkan anak yang telah dikandung selama lebih 9 bulan. Ia bukanlah suatu proses yang mudah. Hanya yang telah melaluinya sahaja memahami. 

Ibu yang bersalin akan kehilangan banyak darah, keadaan dalam badan kita sudah tentu banyak yang telah mengembang, luka di bahagian luar mahupun dalam dan badan juga menjadi lemah kerana banyak tenaga telah digunakan . Maka cara yang paling baik untuk pulihkan tubuh badan ibu adalah dengan berpantang. Namun apa yang mengecewakan semakin ramai ibu yang sambil lewa tentang proses berpantang. 

Kalau anda tanya saya, saya memang serius bab berpantang ini. Berbengkung, bertungku, pilis, param, berurut dan sebagainya memang penting dilakukan sepanjang berpantang. Bukan apa amalan nenek moyang kita telah terbukti berkesan kenapa perlu dipertikaikan. Yang moden dalam diri saya hanyalah pengambilan jamu moden untuk pastikan saya kembali pulih dengan segera.

Setelah 4 kali saya melalui proses berpantang dan dalam masa yang sama telah mencuba pelbagai set berpantang akhirnya saya sangat berpuas hati dengan Set Berpantang Shaklee.

Bagaimana Set Berpantang Shaklee Membantu Ibu Berpantang Dengan Mudah?

1. Luka cepat sembuh

Pengalaman saya melahirkan anak pertama memang perit. Biasalah anak pertama tak reti meneran sampai kena paksa dan dimarahi oleh nurse pula. Panjang juga jahitannya sebab terangkat punggung masa meneran. Anak kedua mudah sebab kena induce gara-gara salah due date. 

Anak ketiga susah semula sebab besar daripada yang sebelum ni. Koyak banyak dan buruk rasanya sebab tiada bantuan pun masa meneran. Maksudnya masa nak keluarkan baby tu selaput tu dibiarkan terkoyak secara semula jadi. Anda bayangkanlah macam luka kena perah dengan limau pedihnya. Anak keempat paling relaks sebab masa 2 minggu sebelum bersalin dan start ambil Set Hamil Shaklee sebab bacaan HB semakin menurun dan masa pantang terus continue set yang sama cuma tambah sikit je lagi. Jimatkan.

So dalam semua tempoh berpantang keempat2 anak tu, saya rasa paling best masa berpantang yang keempat. Saya dapati luka lebih cepat kering sebab tiada rasa ngilu2 atau nyut2 dibahagian jahitan. Dalam masa 2 minggu luka jahitan telah kering sekiranya tidak kering dalam tempoh tersebut dikhuatiri terkena jangkitan kuman pula.

2. Elakkan Anemia

Masa bersalin, seorang ibu kehilangan sekurang-kurangnya 200-500mls, yang turut membawa bersama zat besi. Kalau kurang zat besi tu hemoglobin (Hb) pun berkurang. Jadi pengangkutan oksigen ke sel badan tak berlaku dengan baik. Ia menyebabkan ibu jadi pucat, pitam, letih dan lesu.

Jadi, suplemen zat besi sangat-sangat diperlukan untuk membina semula sel darah merah yang banyak hilang masa bersalin.

3. Mengekalkan Atau Memberi Tenaga

Selepas bersalin tenaga ibu perlu dipulihkan dengan kadar segera. Ini kerana kita perlu berjaga malam untuk memberi susu kepada bayi. Selain itu, kita juga perlu menjaga diri sendiri agar kembali seperti sediakala. Sekiranya ibu lemah dan tidak bermaya bagaimana ibu mampu menjaga bayi. Awas! Pemberian susu kepada bayi tidak boleh sambil lewa ia boleh mengundang maut.


4. Bantu Kawal Stress

Sewaktu berpantang akan berlaku perubahan hormon. Jadi ibu diingatkan sepanjang tempoh berpantang pastikan anda tidak bersendirian. 

Banyak kes yang saya dengar berlaku tindakan diluar kawalan apabila ibu berpantang dibiarkan bersendirian seperti stress kerana dalam keadaan lemah perlu menjaga bayi dan diri sendiri, meroyan kerana ada masalah dengan suami dan paling teruk berhalusinasi sehingga ingin membunuh diri mahupun bayi. Maka sokongan daripada keluarga amatlah diperlukan.

Selain itu, ramai yang tidak tahu bahawa kekurangan vitamin B juga boleh meningkatkan risiko stress dalam kalangan ibu berpantang.


5. Atasi Masalah Sembelit


Selepas bersalin perkara yang paling mengerikan adalah nak buang air besar. Takut sangat nak meneran. Jujur la saya katakan 4 kali bersalin yang kali keempat paling senang tak perlu teran. Malam makan esok paginya terus pergi membuang dengan jayanya. Kalau tak yang 3 sebelum ni wajib beli pam lembutkan najis tu..ngeri sungguh...

6. Susu Badan Pekat Likat & Melimpah Ruah

Jujur saya katakan dengan pengambilan Set Berpantang Shaklee ni memang susu badan akan jadi banyak, pekat dan likat. Sampai saat ini saya masih menyusukan anak yang keempat berumur 2 tahun 9 bulan.

7. Masalah Rambut Gugur Dapat Dikurangkan

Bab rambut gugur ni memang saya lalui. Saya akan alami rambut gugur lebih kurang 2 tahun lamanya. Tapi kalau badan kita cukup nutrisi In Sha Allah rambut jadi lebih kuat dan sihat. Sikit-sikit tu bisala tapi taklah sampai tahap teruk. Kalau yang sebelum amalkan set Shaklee ni memang nak botak dibuatnya. Jadi caranya mudah je cukup nutrisi terutamanya zink dan protein tak gugurlah rambut tu.

Pengalaman Saya Bersama Set Berpantang Shaklee


Pengalaman saya memang mudah sangat menggunakan Set Berpantang Shaklee ni. Masakan tidak dari hamil sampai berpantang saya masih guna set yang sama cuma add on beberapa suplimen lagi untuk lengkapkan Set Berpantang pula. Jimat sangat masa tu.

Berbanding berpantang sebelum ni banyak juga wang yang saya laburkan tetapi sayang saya tak guna pun selepas tu. Nak-nak kalau makan jamu. Saya takut nak makan jamu sebab tak nak kuning anak bertambah teruk, anak naik ruam, badan kita sendiri jadi panas sampai baby boleh cirit birit sebab bila makan jamu kena minum air banyak. Tapi masa berpantang mana boleh minum air banyak sangat. 

Jadi saya memang syorkan anda amalkan SET BERPANTANG SHAKLEE ni. Bukan ibu sahaja mendapat manfaat malah bayi juga turut sama mendapat khasiat melalui penyususan badan. Ibu-ibu yang berminat boleh wassap saya untuk info lebih lanjut. Saya akan guide ibu-ibu cara makan yang betul sepanjang tempoh berpantang plus beberapa tips yang perlu dan jangan lakukan sepanjang berpantang. 

Bagi ibu yang czer saya akan turut consult anda set yang sesuai supaya luka czer anda cepat sembuh. Hubungi saya melalui talian di bawah.

Aishah Khairudin
Perunding Kesihatan Shaklee
018.91.800.56

Atau bagi pembelian secara Online anda boleh klik link di bawah. Ia lebih cepat, mudah dan selamat.


COD : Sekitar Rawang, Selayang dan Pengeposan dibuat seluruh Malaysia

Comments

Popular Posts